Huvudmeny
Sub navigation

FAQ Bokföring

Här har vi samlat alla frågor som är bokföringsrelaterade. Bokföringsdelen finns i ADJob Total och ADJob Eco. Det finns också lite tips och länkar i denna FAQ.

1. Så här byter du räkenskapsår i ADJob

Här hittar du en enkel beskrivning på hur du byter räkenskapsår.

Ladda ner "Byt Räkenskapsår"

2. Aktuell BAS-kontoplan

Först och främst är det din bokföringsbyrå eller revisor som kan ge dig svar på vilka konton du ska använda. Dock finns det en generell kontoplan där det finns ledtrådar.

Ladda ner Baskontoplanen...

3. Bokföringen internt eller externt?

Arbetar du i två skilda program eller anlitar utomstående bokföringskonsulter förekommer det ibland onödigt dubbelarbete. Vi har tagit fram ett diskussionsunderlag som kan vara till hjälp när ni utformar de ekonomiska rutinerna runt ADJob.

Ladda ner Guide för ekonomirutiner...

4. Hur periodiserar jag?

Normalt är mindre belopp än 5.000:- onödigt att periodisera. Så här gör du i ADJob 5.1:

  1. Sätt in minimum belopp som ska periodiseras under inställningar.
  2. Ange i kontoplanen vilka "motkonton" som ska användas för periodisering (inte nödvändigt, men underlättar)
  3. Skapa ny Periodisering (se filmen)
  4. Nya periodiseringsverifikat skapas automatiskt på rätt datum i V-serien.

Du kan periodisera typ avskrivningar på samma sätt. Du kan även skapa fria periodiseringar som inte är knutna till Kund- och leverantörsfaktor. T ex successiva avskrivningar som ska belasta månadsvis.